E-shop

10 věcí, které jste nevěděli o svíčkách

Proč už se při výrobě svíček nepoužívá hovězí lůj? Kolik kilo medu je potřeba k získání kila včelího vosku? A proč se při testování svíček používají skleněné zvony? Přečtěte si zajímavosti z magického světa svíček.

1. První svíčky začali používat už 3 000 let př. n. l. staří Egypťané. Vyráběli je ze včelího vosku a přírodních tuků, například z hovězího loje. Číňané a Japonci využívali pro výrobu svých svíček velrybí tuk. Živočišné tuky se dnes už k výrobě svíček nepoužívají, protože při hoření produkují mastný kouř a nelibě zapáchají.

2. Od poloviny 19. století se k výrobě levných svíček využívá méně kvalitní parafínový vosk získávaný z petroleje. Luxusní výrobci používají výhradně přírodní vosky – sójový, kokosový a další, které hoří čistě a neškodí zdraví.

3. Svíčky se historicky používaly především jako zdroj světla. Málokdo ale ví, že jejich další důležitou funkcí bylo měření času.

4. Nejdražším voskem, který se používá pro výrobu svíček, je vosk včelí. Vyrábějí ho včely-dělnice z medu a slouží jako stavební materiál pro plástve. Z deseti kilogramů medu včely vyprodukují jen jeden kilogram vosku. Odtud pramení jeho vysoká cena.

5. První vonné svíčky se začaly vyrábět v Indii ze skořice. V moderní době se využívá velké množství vonných složek a získat esenci je možné prakticky z čehokoliv.

OGIVI tip: Americký výrobce VOLUSPA má ve své nabídce celou řadu netradičních vonných kombinací. Například svíčky Warm Perique Tabac kombinují vůni tabáku, kůže a ošoupané dřevěné podlahy a mají evokovat dědečkovu pracovnu.


6. Podle Americké asociace výrobců svíček je hlavním kritériem, proč si lidé kupují svíčky do svých domovů, jejich vůně. S větším odstupem je na druhém místě barva a tvar svíček.

7. Uživatelé svíček v průzkumu asociace odpovídali, že nejčastěji svíčky zapalují na tři hodiny denně. Devět z deseti to dělá kvůli zútulnění pokoje.

OGIVI tip: Když si koupíte novou svíčku, zapalte ji poprvé nejméně na dvě hodiny. Vrchní vrstva vosku se za tuto dobu rozpustí po celém povrchu svíčky, a ta pak hoří rovnoměrněji.

8. Lidé si nejčastěji svíčky zapalují v obývacím pokoji (42 %), v kuchyni (18 %) a v ložnici (13 %).

9. 96 % všech prodaných svíček kupují ženy. Muži pořizují svíčky nejčastěji jako dárky či jako interiérový doplněk do své kanceláře. Oblíbili si hlavně dřevité a citrusové vůně, zejména santalové dřevo, kardamon či bergamot.

10. V luxusních obchodech se svíčky skrývají pod skleněnými zvony, které zachycují jejich vůni. Při testování se přivoní do zvonu, nikoliv ke svíčce. Vůně, která se pod poklopem nahromadila, kombinuje všechny patra vůně svíčky – hlavu, srdce i tělo.

OGIVI tip: Zvony v obchodě OGIVI jsou dvojího typu – ty menší pochází přímo od výrobce svíček L´Artisan Parfumeur, ty větší jsou cukrářské a původně sloužily k prezentaci cup cakes.